tisdag 3 augusti 2010

Äntligen har den kommit!

Den hann komma i tid. Min (ny)gamla kamera har ju fått fnatt och har helt plötsligt blivit halvdålig. Bildkvalitén är inte som den ska och videoklippen är sämre än de någonsin varit.
En liten olycka var framme i början på året då Jacob började klättra på stolarna. Jag skulle ta en bild på honom för att visa Tommy hur "duktig" han blivit då han aldrig klättrat tidigare. Just då var olyckan framme och stolen välte. Jag fångade Jacob på nedvägen och pang sa stolen i golvet...och kameran likaså. Den hade dödsryckningar länge och zoomen gick in och ut i ett. Konstigt nog återuppstod den och fungerade utan problem i en vecka. Sedan dog den helt och hållet. Ja som om någon stängde respiratorn.
Jag låtsades som om ingenting hade hänt, skickade in den på service och hänvisade till garantin. Upp till dem att bevisa att jag tappat den ju. Ingenting syntes. Jodå, kameran kom tillbaka med nytt objektiv till priset av noll kronor. Dock har den aldrig varit som den en gång var. Nu i efterhand tror jag faktiskt mer gick sönder. Dessvärre orkar jag inte skicka in den på nytt och hålla på och kladda. Har man otur får man ju betala allt själv.

Så idag kom nya kameran, Canon Ixus 100IS. Liten som ett kreditkort och svart som natten. Har läst ett 50-tal recensioner och varit lite skeptisk till små men betydelsefulla detaljer. Svårt att tolka recensioner från olika typer av svenssonfotografer (amatör till "proffs"). Så nu har jag den hemma och testar gärnet. Åker ju till Kolmården i morgon så där kommer domen. Behålla eller ångra köp. Sedan blir det blocket för den gamla kameran :)

2 kommentarer:

  1. Hoppas du blir nöjd med kameran. Jag var 95is:an och antar att denna är strået vassare. Jag är jättenöjd med min. Hoppas ni får det bra på Kolmården.
    Kramar sandra

    SvaraRadera
  2. Liten som en tändsticksask men hal som en tvål...
    Fördelen är att den håller även om den hamnar i golvet/marken otaliga gånger!

    Jag var mer nöjd med vår förra kamera. Tycker färgerna blir lite konstiga med denna. Bilderna blir lätt suddiga men så är det ju barn jag tar av och de är ju aldrig still.

    SvaraRadera