lördag 14 juli 2012

Varför åldersgräns på barnmenyer?

Lyxade till det med lunch på Nivå idag. Skönt att slippa pyssla med lägenheten hela tiden. Dock var servicenivån inte av denna värld. Det var ganska mycket folk när vi kom dit (men inte trångt) och det strömmade in nya hela tiden. Vi satte oss vid ett bord och såg ut vad vi skulle ha. Sedan väntade vi. Vi väntade, väntade och väntade. Sedan väntade vi lite till och lite till. Alla tycktes få beställa utom vi...
Paret vid bordet bredvid oss kom några minuter efter att vi satt oss. De hann både beställa, få sin mat, äta upp den och lämna stället innan vi ens hunnit få beställa. Helt sanslöst. Vi sa till ena servitrisen om vi kunde få beställa. Då svarade hon att hon bara skulle ta ordern från bordet bakom oss först. Seriöst! De kom 10 minuter EFTER oss. Hade det inte varit för att Jacob var med oss hade vi gått därifrån.

Vi beställde iaf. Hon tog ordern direkt efter bordet bakom oss. ÄNDÅ hann de både få sin mat och nästan äta upp den innan vi fick vår. Servicenivån var NOLL. Hade jag inte varit från stan hade jag aldrig gått dit igen. Nu vet jag ju att det inte är så här alltid, men ett fett minus till personalen idag!

Sedan en koppling till rubriken då... I menyn står det en rubrik Barnmeny. Under detta står det att menyerna endast får beställas till barn under 12 år! Varför? Helt seriöst, varför?
Man betalar väl för den mat man får in och inte för vem som ska äta den? Om jag har två barn, en 10-åring och en kräsen 13-åring. Ingen av dem äter så mycket som serveras en vuxen. Skulle man då inte få köpa barnmeny till 13-åringen? Får han inte heller lov att beställa pannkakor som bara serveras till barn? Jag förstår verkligen inte. Jag beställer utefter menyn, men vem som ska äta maten är väl skit samma. Om jag inte blir mätt är det väl mitt problem. Eller ska jag beställa mat som jag sedan får kasta? Ica sätter väl inte åldersgräns på t ex mjölken i affären. "OBS! Får endast köpas av personer i åldrarna 2-28 år". Tramsigt!

Vad tycker ni? Ska det vara åldersgräns på maten du köper på restaurangen?

2 kommentarer:

  1. Håller med. Ibland är man inte alls så hungrig och det skulle klart räcka med en barnportion. Bättre man beställer och äter upp än att kasta hälften.

    SvaraRadera
  2. Jag tror inte det är så många vuxna som skulle beställa barnportioner så vad har de att förlora? Får man inte beställa vad man vill liksom? Man betalar väl för mängden mat och inte hur gammal man är? :)
    Kanske var lite smått irriterad när jag var där, men även nu tycker jag det är konstigt med åldersgränser på mat.

    SvaraRadera