torsdag 1 december 2011

Ett tips från coachen när ni ska göra pepparkakshus

Idag är jag och lilleman hemma från jobb och dagis. Jacob var hur pigg och glad som helst igår, men i morse vaknade han med 38,6 graders feber. Tråkigt!
Vi har roat oss med att baka pepparkakshus. Eller baka och baka. I år fuskade vi och köpte färdiga delar. Jacob har pyntat med godis :) Ska göra klart i eftermiddag.

Jag fick ett tips från en kollega gällande pepparkakshus. Många svär över sockerlösningen man ska "limma" huset med och det är ju inte speciellt barnvänligt. Kollegan sa att hon alltid använde smält blockchoklad. Smart tänkte jag. Det är både barnvänligt och godare om huset ska plundras.
Jag testade idag och tyckte det var skit från början, men efter ett tag kom jag på hur jag skulle göra. Chokladen var för varm. Bästa resultat kom när chokladen börjat svalna. Då stelnade den snabbt och var hur bra som helst att använda. Det uppskattades även av Jacob att "limma" med choklad :)
Så, ett tips för er som ska göra pepparkakshus och tycker det är jobbigt med sockret! Blockchoklad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar