fredag 30 december 2011

Förberedelser

Snart återstår bara en dag på året. Vi har förberett med besök på Systemet, inhandling av god mat och dukning. Känns som att det kommer bli riktigt bra även om vi brutit våra nyårstraditioner i år.

Idag har vi haft en riktig familjedag med mycket mys. Det har blivit en del shopping, fika på stan och mys både inne o ute. Nu sover lilleman och laddar batterierna inför morgondagen.

Får se om det blir något raketinköp i morgon. Har inte bestämt än. Hörde att det krävdes tillstånd av polisen för att få skjuta raketer och att de ska ha ansökan samt 700kr(!) minst en vecka innan nyår. 700kr!? Känns det inte lite överreklamerat. Hur ska de få folk att vara "lagliga" när de kräver så mycket pengar. Personligen tyckte jag det var ganska mycket, men det kanske bara känns så då det varit gratis tidigare samt att jag ser nyårsraketer som något tillåtet som varje vuxen person ska kunna hantera och ta ansvar för. Visst, långt ifrån alla kan hantera det, men ändå...
Hur många tror ni söker tillstånd? Utöver kommuner och företag tror jag det är en handfull privatpersoner som begär tillstånd. Hörde att endast en person i Falkenberg ansökt i förra veckan. Undra om bara en person kommer skjuta raketer på nyår...hahaha...not! Har du sökt tillstånd? Jag kommer inte göra det...

3 kommentarer:

  1. Man behöver bara söka tillstånd för alla andra dagar, på nyårsafton är det allmänt tillstånd..:) Bara att skjuta på.

    SvaraRadera
  2. Jaha, då är jag felinformerad. Det var ju skönt det :)

    SvaraRadera
  3. Såg nu att tillstånd att avfyra raketer på nyårsafton bara gällde i enstaka kommuner, kanske till och med bara en. Konstigt. Tur man inte bor där. Inte för att jag skulle drabbas speciellt mycket utan för att jag tycker det är fel att ta 700kr för tillståndet. Fine, kräv tillstånd om ni tror att det förändrar något, men ta inte betalt för det. Det är min åsikt...

    SvaraRadera