fredag 27 april 2012

Vi lyssnar väldigt olika



Fastnade för den här låten på radion i förra veckan. Gillar den riktigt mycket även om den är väldigt sorglig. Man kan nästan höra det på låten utan att lyssna på texten. Den berör. I alla fall mig.
Musik kan ta en tillbaka i tiden till olika platser, situationer och känslor rent instrumentalt. Det där är ganska intressant om man börjar analysera.
Hur är du när du lyssnar på musik? Gillar du en låt för musiken som sådan eller för texten? Jag tillhör den skaran som hör musiken före texten. Jag relaterar till känslan. Tommy är tvärt om, han hör texten före musiken. Vi lyssnar helt enkelt väldigt olika. Musik tilltalar oss på olika sätt. Detta är väl en stor anledning till att vi gillar olika genrer.
Jag kan gilla många låtar utan att egentligen veta vad de sjunger om. Känslan i musiken berättar sin egen story. Tommy skulle aldrig kunna gilla en låt utan bra text. Är det anledningen till att jag kan lyssna på techno/trance och han inte kan det? Är det därför jag inte lyssnar på så mycket rap, men Tommy gör? Visst är det intressant när man funderar på det?
Jag antar att den som är som jag förstår vad jag menar, ni andra gör det säkert inte utan tycker detta är flummigt. Men men, alla gillar vi saker av olika anledningar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar