söndag 19 augusti 2012

Filmtips

Jag utlovade filmtips och då ska ni självklart få det. Först vill jag flagga för Liza Marklunds filmer. Tycker de är helt okej. De kan väl jämföras med Beck, Varg Veum, Wallander och liknande. Skillnaden är att fokus inte ligger på polisen utan media och framförallt journalisten Annika Bengtzon. Det är dock brott som ska klaras upp även här. Filmerna är ett utmärkt kvällsnöje!
Se dem i rätt ordning. Om ni nu kommer på vilken den är haha... Lite klurigt. Hennes böcker har släppts i en viss ordning, filmerna i en annan och vi har sett dem i en tredje (utefter hur hemmakväll rangordnat dem i sin nyhetstidning). Vad jag kunnat läsa mig till utspelar sig händelserna inte i samma ordning i filmerna som i böckerna, därför ska man inte följa bokordningen.

Så här såg vi dem och det funkade bra:

1. Prime time
2. Studio sex
3. Nobels Testamente
4. Den röda vargen
5. Livstid
6. En plats i solen (ej utkommen på hyrfilm än)

Min favorit så här långt är definitivt Livstid. Såg den igår... Riktigt bra. Så där har ni tips 1.


Tips 2 är en film vi såg för en vecka sedan; Contraband. Jag gillade den med. Händelserik och håller en vaken :)

Filmen handlar om Chis Farraday som för länge sedan lämnat den kriminella banan. Men då hans svåger Andy misslyckas med en drogaffär för sin hänsynslöse boss Tim Briggs tvingas Chris än en gång återvända till det han gör bäst – att smuggla – för att på så sätt kunna lösa Andys skuld. Chris är en rutinerad smugglare och med hjälp av sin bäste vän Sebastian har han snart satt ihop ett team för att för sista gången ta sig till Panama och tillbaka, med målet att återvända med miljoner i falska sedlar.
Saker och ting börjar snart gå åt skogen, och med bara timmar tillgodo måste Chris på nytt fräscha upp sina ringrostiga förmågor och med hjälp av dem navigera genom ett förrädiskt kriminellt nätverk späckat med brutala drogkungar, poliser och torpeder – detta innan hans fru och barn blir till måltavlor.


Filmen har inte fått så bra betyg på nätet om man googlar, men de delar absolut inte samma bild av filmen som mig. Tydligen är detta en "hollywood remake" och detta verkar störa folk. Men visst, har man sett den ursprungliga filmen denna bygger på så är det klart att denna kanske inte sticker ut. Jag tyckte i alla fall att den var riktigt bra. Sevärd helt klart!

Ikväll ska vi se nyutkomna The Hunger Games. Jag har ingen aning om vad den handlar om eller om den är bra. Den ligger här hemma och väntar på att ses helt enkelt... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar