lördag 18 augusti 2012

Snigeln kryper ur sitt skal...

Efter att ha bott i snigelhuset ett tag är jag nu tillbaka. Tänkte att det var dags att se världen igen och skicka upp ett inlägg. Blir inget kul sådant, men ett livstecken iaf.
Har tagit mig friheten till lite egentid idag. Det var ett bra men dyrt initiativ visade det sig. Skulle "bara" ut till babyproffsen för att hitta en ordentlig och bra toalettring så Jacob kan bli bekväm även med de långa toalettbesöken. Jag kom inte bara ut med en toalettring utan även med en ny bilstol.
Är det något Jacob längtar efter så är det att få åka framåtvänd som oss. Snart blir det en verklighet.
Det har inte funnits några anledningar alls att påskynda detta och Jacob har snällt fått finna sig i att det är stora barn och vuxna människor som åker framåt.
Nu har det dock visat sig att han lite då och då blir åksjuk och gärna kräker ner bilen :( Med detta som grund (samt att han då blir fyra väldigt snart) kommer hans dröm besannas om att blir "stor" kille och få ny stol. Jag hoppas det kommer hjälpa att åka framåt och att han inte kommer bli lika åksjuk som jag varit större delen av mitt liv.

Det blev en Britax denna gången också. Jag är svag för Britax. Vet inte riktigt varför, men jag gillar deras stolar. Köpte en utgående färg och fick 400kr rabatt. Tyckte jag var bra :) Fast färgen valde jag för att det var en av de mest skonsamma om det ny blir nya olyckor i bilen samt att den är skonsam mot "dagissmuts".

Det som var viktigt för mig förutom säkerheten var storleken. Vill inte behöva byta stol för att han har vuxit ur den eller att han ska behöva sitta trångt. Han ska kunna ha stolen så länge som det är tänkt att ett barn ska sitta i en sådan stol. Det ska även vara bekvämt att åka bil.
Finessen med denna stolen var att man kunde bredda "handtagen" vid höfterna så stolen blev lite bredare samt att man kunde höja nackskyddet ganska högt så stolen blev högre. Även om man höjer nackskyddet så har de bra skydd i stolen då axelskydden sitter högt.


Tror det blir en bra stol. Känner mig nöjd.
Jo just det, sedan när de är så gamla att de inte behöver en sådan här stol kunde man dela stolen (dvs ta bort ryggstödet) så blev det en bälteskudde. Smart! :) Me like...

VIKTIGT! Jacob vet inte om att vi köpt denna stol så det är inte aktuellt för någon av er läsare att informera honom om detta. Han kommer inte få reda på att den finns förrän det är dags att börja använda den (vilket tidigast blir efter att han fyllt 4år). Det tjatet som uppstår om han får reda på att den finns vill vi helst slippa :)

Efter att ha bränt 1500 spänn på en bältesstol fick det bli en tur till Skopunkten då vi snopet nog upptäckte att Jacobs nuvarande skor endast var 2 millimeter större än hans fötter. Jag frågade honom om hans skor var små och då lät han som en liten hundvalp "jaaaa mamma". Tror ni jag fick dåligt samvete då? :(
Så det blev två nya skor idag. Ett par gympaskor att springa i på dagis och ett par höstskor att alternera med när det blir svalare ute. 274kr för båda. Tycker jag är ett bra pris :) Fördelen med Skopunkten helt enkelt...

Kan också nämna att det är inte enkelt att hitta ett par vanliga gympaskor av svalare varianten längre. Ungefär lika svårt som att hitta en helt vanlig keps. Varför kan man bara köpa dessa på våren/sommaren? Utbudet är tämligen skralt i augusti.


Det här var allt för den här gången. I morgon återkommer jag med ett filmtips. Trevlig helg!

1 kommentar:

  1. Vi har också tittat på den stolen idag:) Men vi funderar på den med isofix.. Det jag funderar på är om den blir lite smal när dom blir större? Men det lutar åt en sån för oss också:)

    SvaraRadera