torsdag 10 mars 2011

Ålderstecken?

Hur kommer det sig att de helt tvärt bara slutade att fråga efter legg? I mååååånga år har jag och mitt babyface visat legg. Om det så varit på Systbolaget eller i mataffären så skulle de lik förbannat kontrollera mig. De tittade på körkortet och konstaterade snabbt att jag hade god marginal. Vissa skämdes för att de frågat, andra ryckte bara på axlarna som ett ok på att jag passerat kontrollen.
Priset tog dock han den gamle gubben på Systembolaget. Helt seriöst med allvarlig blick anklagade mig han för att ha falskt körkort (!). Han tittade på körkortet, på mig, på körkortet, på mig, på körkortet och sedan titade han upp med fast blick: "Nästa gång kan du ta ditt eget".
Vafan liksom... Kan man säga så? Ja okej, jag har 5 cm kort hår på bilden och hade vid det tillfället axellångt hår, men att anklaga mig för att ha tagit nån annans körkort för att få ut några cider... Vad tror folk om mig? Plus att några drag finns det väl ändå. Har ju det körkortet än idag. Det kortet togs dock 2002 *skäms* så har överseende med viss förvirring. Dessutom ska tilläggas att jag ogärna går i hans kassa än idag!

Jaja, poängen med det hela är att för bara ett par år sedan slutade de helt tvärt att be om legitimation i mataffärer och liknande ställen. Varför då? Ser jag gammal ut nu eller? De frågade efter legg när jag var 28, men nu när jag är 30 är det lugnt, eller vadå? Börjar håret få en grå ton och rynkorna träda fram, eller är det barnmaten på kassabandet som gjort susen?
Tyckte trots allt det var bättre när de frågade för då visste jag att jag fortfarande såg ung ut :D

2 kommentarer:

  1. Det är nog bara så att de känner igen dig efter ett antal besök i stan *ler*

    SvaraRadera
  2. Ja säkerligen, men de frågar inte heller på ställen jag inte brukar vara ;)

    SvaraRadera