onsdag 10 augusti 2011

Äntligen (delvis) skyddade bilder på bloggen

Nu har jag äntligen kommit på hur jag skyddar bilderna bättre på bloggen. Har ju inte velat lägga ut fullskaliga bilder på bloggen, men inte vetat hur jag ska ta bort funktionen att dubbelklicka på bilderna samt att spara ner dem.
Tidigare fick jag lösa det på bästa sätt genom mobilen som automatiskt korrigerade storleken. Resterande bilder redigerade jag själv i Photoshop. Inte jättebökigt då jag är ganska hemma i det programmet.
Dock uppstod ett problem med nya Xperia Neo som inte ger mig alternativa storlekar att maila bilder i. Det gör att bilderna maximeras på bloggen och jag delar ut mitt fotoalbum i verklig storlek :/
Nu har jag dock lagt lite tid på att ta reda på hur jag gör bilderna EJ klickbara samt hur jag tar bort möjligheten att högerklicka och välja "save picture". Sååååå skönt att veta. Det funkar dessutom.
Ett litet extrajobb, men inget som kräver enorm tid. Utmaningen blir att komma ihåg att lägga in koden för att ta bort funktionen för att spara.

Visst det går alltid att spara bilderna på ett eller annat sätt, men nu är de enklare sätten borta iaf. Det bästa är att jag själv kan styra vilka bilder man ska kunna dubbelklicka på och inte. Gott! Supernöjd :)

Nackdelen är att det inte går att lösa på gamla inlägg utan manuellt jobb så de får ligga kvar som de gör idag.

1 kommentar:

  1. Lär mig gärna den funktionen så att man inte kan spara vissa bilder :-) Smsa gärna koden:-) kram kram Charlotte

    SvaraRadera