måndag 4 februari 2013

Ibland ligger fokus på fel sak

Hur många tjejer/kvinnor är missnöjda med sin vikt? Vad tror ni? Jag tror det är väldigt många. Jag är helt övertygad om att både smala och överviktiga personer mår dåligt över vad vågen visar. Folk försöker leva upp till vissa ideal utan att tänka på hur man själv mår och i vilken viktklass man trivs bäst. Man mår inte bättre för att man är trådsmal. Man mår inte heller bättre av att andra styr hur man ska vara. Ofta ligger fokus på vad vågen visar, men i själva verket spelar det ingen roll. Det är andra faktorer som styr hur vi mår. 
Sätt upp mål och var nöjd. Man måste veta vad man strävar efter. Att alltid vara missnöjd är en signal om att något är fel. Många behöver nog lära sig att tycka om sig själv! 

En siffra på vågen kan vara väldigt missvisande. Ett kilo muskler och ett kilo fett har väldigt olika volym. Två personer som väger lika kan alltså se väldigt olika ut. Muskler väger men ger en mindre kropp. Så vart ska  vi lägga fokus? Bara en tanke...

Själv satte jag för första gången upp ett viktmål inför sommaren vid årsskiftet. Jag har ingen aning om jag kommer klara det. Det spelar egentligen inte så stor roll. Det spelar mycket större roll hur jag känner mig när jag tittar i spegeln. En storlek mindre i kläder betyder mer än några kilo minus på vågen. Men visst, ett mål är ett mål och jag kommer sträva efter det. Detta eftersom jag vet vart min idealvikt ligger och jag vet hur jag mår när jag är i det "skiktet".
Sedan maj 2012 har jag max gått ner ett kilo. Det känns skitbra att jag kan hålla vikten, men är samtidigt frustrerande när jag vill nå mina mål.


Igår köpte jag nya jeans. En storlek mindre än de jag köpte våren 2012. Det om nåt känns skitbra. Jag tränar och försöker äta bra och nu får jag bekräftelse. Inte i kilo utan centimeter. Så ett tips... Lägg fokus rätt! Drivs inte av vågen. Drivs av känslan, välmåendet och glädjen när du ser resultatet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar