onsdag 25 maj 2011

Jag hatar det lika mycket varje gång!

Jag har inte många sjukdagar per år. Jag är mer eller mindre aldrig sjuk och det grundar sig nog i att jag hatar det så mycket att bakterierna inte vågar sig på mig. Sedan Jacob inskolades på dagis har det dock dykt upp några udda sjukdomar som jag inte brukar ha.

I tisdags vabbade jag då Jacob varit krasslig med feber och förkylning. Samma dag började även jag känna av halsen. Den svullnade upp och jag hade lite halvont. Jag tänkte att nu är det klippt, nu blir jag förkyld. Ingen återvändo.
Det blev värre! Hela eftermiddagen och kvällen låg jag och frös som en isbit. Jag hade ont i halsen, ont i huvudet och hade ingen ork alls. Jag fick be Tommy komma hem någon timme tidigare från jobbet för jag fixade inte att ta hand om Jacob. Stackaren...
I natt vaknade jag flera gånger av att jag hade sjukt ot i halsen och kunde knappt svälja. Det är halsfluss. Ingen tvekan. Jag var helt säker... Har man en gång haft det så vet man...

Idag var jag på Vårdcentralen och fick bekräftat: Halsfluss! Va f_n... Hatar ju vara sjuk. Detta ska inte hända mig. Och har Jacob halsfluss eller var kommer det ifrån? Han verkar dock bra igen och är planerad att gå till dagis i morgon. Feberfri och på G, men aningen gnällig. Man kanske blir det efter så många dagar hemma iofs. Det lär ju visa sig.

Innan Jacob föddes hade jag bara haft halsfluss EN (möjligtvis två) gång. Det var när jag gick på gymnasiet. Känslan från hur det kändes den gången sitter i och jag vet direkt när jag råkat ut för halsfluss. När Jacob inskolades på dagis för snart 1,5 år sedan fick jag både halsfluss och maginfluensa, alltså två sjukdomar jag inte haft sedan jag var barn. Jag är inte mottaglig och smittas helt enkelt inte. Nu är det dock andra bullar och tvärkört. Ny halsfluss idag alltså... Blä!
När man tar det där mysiga halsprovet brukar det aldrig ge utslag (därav parentesen ovan med möjligtvis två). De brukar få skicka iväg odlingar för att få det bekräftat. Drygt och tidskrävande... Idag bekräftades ett positivt svar på si sådär 1-2 min. Testet brukar ta 5 min.
Jaja, enligt vårdcentralen skulle jag vara smittfri på fredag om jag tog dubbel dos idag. Då var penicillinet effektivare. Så vi hoppas på det så jag kan komma tillbaka till normal vardag med jobb och sociala aktiviteter. Har ju planer inför helgen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar