torsdag 11 juli 2013

Skånes Djurpark

Skåneturen avrundades idag med en tur till Skånes Djurpark. Visst är det avslappnande och rogivande att gå i en djurpark :)
Måste dela med mig av lite bra närbilder som jag tagit idag. Dessa är de jag blev mest nöjd med. Vilken är er favorit?
 




(alla ovan bilder är tagna i Skånes Djurpark)

Jag har hört att Skånes Djurpark har det tufft att överleva rent ekonomiskt. Det vore tragiskt om de stängde ned verksamheten. Det är en fin djurpark som visar alla våra nordiska djur. Det är ibland lätt att glömma det man har nära. Visst, det är ingen djurpark så som Kolmården, men det är en park som är lagom. Det är lugnt och fridfullt och djuren ser välmående ut.

Det finns många djur att titta på och komma ganska nära. Det är väl avvägt med en bra vandringsled med matning av djur och möjlighet till frågor. Det finns även lite roliga hinderbanor för barnen samt ponnyridning. Dock kostar ridningen 40kr vilket jag tycker är ett överpris. Får se mellan fingrarna då pengarna går till Djurparken och den vill vi ju ha kvar.
Som helhet gillade jag djurparken och kan rekommendera den till andra. Utan problem! Åk dit när de öppnar klockan 10 och tajma sedan in alla djurmatningar samt rovfågeluppvisningen. Vid matningen av djuren berättar de lite kul saker om dem som man kanske inte visste sedan tidigare. Rovfågeluppvisningen är inte så märkvärdig, men det är enormt häftigt att komma denna sorts fågel nära (se ovan bild). De är riktigt imponerande och fina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar