måndag 30 december 2013

Bron

Jag är besatt. Hur kan jag ha missat denna serie. Okej, den har gått på SVT som kanske inte är kanal jag tittar mest på, men varför har ingen sagt nåt? Serien är ju helt underbart bra. Handlingen är riktigt bra för att vara svensk/dansk och karaktärerna är så udda och utstickande att det ger serien en speciell touch. Jag är minst satt besatt och skulle kunna se hela säsong 1 i ett streck. Nemas problemas.

Säsong 1 visades 2011 och säsong 2 nu i höst. Om det kommer en säsong 3 återstår att se. Har ni sett Bron? Om inte, gör det!
Vi ser serien via Netflix, men det går säkert att hyra den eller komma över den på andra ställen.

"En kvinna hittas mördad mitt på Öresundsbron – precis på gränsen mellan Sverige och Danmark. Saga Norén från Länskrim Malmö och Martin Rohde från Köpenhamnspolisen blir kallade till platsen. Det som till en början ser ut att vara ett mord visar sig vara två. Överkroppen kommer från en känd svensk politiker och underkroppen från en dansk prostituerad.
Gärningsmannen, den så kallade ”Bromördaren”, ger sig tillkänna via medierna. Han har ett syfte med sina brott – att visa på fem specifika problem i samhället som alla vet finns men som alla blundar för. Morden på bron är alltså bara början. Saga och Martin inser att de har att göra med en hänsynslös mördare som har planerat sina brott i flera år.
Bit efter bit i det komplicerade pusslet läggs på plats och spåren och ledtrådarna i utredningen leder Saga och Martin till en man som kan vara gärningsmannen. Medan de kommer allt närmare visar det sig att fallet plötsligt blivit mer personligt för Martin än vad han någonsin kunnat ana." (Från svt.se)

Jag läste lite om serien på nätet idag och den har vunnit ett flertal fina priser. Den har bland annat utsetts till bästa tv-serie i Europa 2012 (!). Visningsrätten till säsong 1 såldes till 50 länder! Det är mäktigt. Hösten 2012 vann den även pris som bästa internationella tv-produktion vid brittiska The Crime Thriller Awards. Den tävlade mot serier som Homeland (vilket också är en riktigt bra serie), Boardwalk Empire, Dexter och Brottet. Svensk/dansk kriminalserie med det resultatet... Det är bra jobbat. Som sagt SE DEN!

2 kommentarer:

  1. Inte trodde väl jag att du missade något sådant som Bron! Den är super!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår än idag inte hur det gått till. Nästan 1 miljon tittare såg varje avsnitt av säsong 1...men INTE jag :( Jaja, är på säsong 2 nu *blink*
      Bättre sent än aldrig...
      /Ingela

      Radera