fredag 11 januari 2013

Usch och fy. Otäckt.

Skrev ju igår att Jacob var sjuk. Det blev värre...
På förmiddagen var han rätt okej. Sjuk, men ändå med lite energi för att kunna leka. Efter lunch blev han sakta men säkert sämre. Febern steg, han frös och ville inte äta. Han vägrade ta medicin trots att febern var så hög att ögonen svullnade, var tårfyllda och rann...
När jag kom hem från min träning låg han och sov hos Tommy i soffan. Han var genomförkyld, kunde knappt andas, slemmig i halsen, jättehög feber och hosta. Nu var klockan 19:30. Han var skållhet över hela kroppen. Magen och ryggen brändes och han var halvt borta. Vi försökte ge honom alvedon, men intresset var begränsat. Starkt i halsen. Smakar illa. Ja, anledningarna var många. Han kunde knappt hålla sig vaken.
Efter "hot" om att åka till doktorn för att ta medicin fick vi tillslut i honom full dos närmare 21:00. Vi bäddade ner honom i sängen och han somnade på 2 sekunder.
Jag sa till Tommy att vi skulle kolla till honom efter en timme för att se så han inte svettades om febern gav med sig. Han hade ju täcket uppe under hakan. Det gick nästan exakt en timme, sedan hörde vi honom kalla från rummet...
Tommy gick in och allt jag hörde från tv-rummet var "ma-ma-ma-ma-ma-ma-ma" Först trodde jag att han kallade på mig, men sedan förstod jag att det var nåt annat. När jag kom in i hans rum var han helt borta. Han stirrade rakt fram med stora ögon. Blinkade inte. Bara stirrade. Plötsligt blir han gråtfärdig...som om han har ont...och återupprepar "ma-ma-ma-ma-ma" samtidigt som han typ hackar tänder. (svårt att förklara). Ögonen stirrar och sedan slutar han tvärt att låta. Han svarar inte på tilltal. Viker inte blicken en millimeter. Ingenting. Sedan är det som om han får ont igen. Han grimaserar och säger "ma-ma-ma-ma-ma". Han är inte närvarande alls. Riktigt äckligt. Obehagligt.
Han fick ligga hos mig i soffan en stund och sedan i vår säng när vi gick och la oss.
Han var vaken flera gånger i natt efter halv 3, men mest för att han varit törstig. Idag är han som förbytt. Fortfarande vrålförkyld, hosta och feber...men piggare. Han har dock inget minne alls av igår kväll och förstod inte varför han låg i vår säng när han vaknade i morse.
Jag är ganska övertygad om att han för första gången hade 40 graders feber. Nu ligger den på 38,5. Hoppas det vänder. Den här upplevelsen var mindre trevlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar