onsdag 12 juni 2013

Det turkiska köket, del 2 - Chicken Shish kebab

Redan tidigare visste jag att det var mycket kebab i Turkiet, men först nu har jag förstått vad kebab verkligen är. Jag har alltid trott att kebab är det kött som oftast grillas i stora 20-30 kilos klumpar på en "pinne". Ja ni vet det köttet de skär långa strimlor av vid servering.
Detta kallar turkarna Döner kebab. 

Kebab betyder grillat kött och är alltså inte en speciell rätt eller ett speciellt kött. Kebab kan vara mycket. Helt nytt för mig... Visste ni det?

Shish kebab (se bild) är tex grillspett. Shish kebab betyder just "grillat kött på spett".
Vi testade Chicken Shish kebab och det var riktigt gott, men det stack inte ut på något sätt. Inte så som Testi kebab.
Köttet serverades snyggt på ett långt spett likt ett svärd. Tyvärr hann jag inte få fram kameran i tid.

Turkarna serverar ofta en form av tzatziki till sitt grillade kött. Den är snarlik den grekiska tzatzikin, men är lösare och starkare. Jag föredrar nog den grekiska tzatzikin även om jag tror turkarna lagar vassare mat :)
De har även en annan vitlökssås som kallas Haydari. Denna liknar också tzatziki men gurkan har ersatts av gräslök (ibland dill) (!). Konstigt påhitt.

Betyg Chicken Shish kebab: ***

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar