onsdag 8 januari 2014

Egna fotoalbum

Jag har slitit som ett djur under julen för att få klart de två fotoalbum jag har gjort för 2012 och 2013. Jag har alltid försökt att regelbundet göra några sidor för att inte halka efter och för att ha allt färskt i minnet. Det är faktiskt riktigt kul att pyssla med. Tyvärr har tiden med åren sinat och albumen har halkat efter...rejält. Nu har jag dock kommit i kapp och idag skickade jag beställningen på två stycken. Ett på 100 sidor och ett annat på 120 sidor. Nedan syns bilder från 2011.


Albumen blir superfina. De kostar en del tid och pengar att göra, men det är såå värt det.
Jag har alltid beställt mina album från TicTac Photo, ett belgiskt företag (tror jag). Jag har varit supernöjd med deras programvara, kvalité och prisbild. Nu har jag dock stött på ett problem...

Med åren har digitalkamerorna blivit allt bättre och upplösningen högre. Det innebär att bilderna blir större och kräver mer minne av datorn för att kunna jobba. Jag har oftast mellan 1-9 bilder per sida. Ett album på 100 sidor kanske snittar 400-500 bilder. Alla dessa bilder inbillar jag mig att datorn håller i minnet när programmet är igång. Det har visat sig att det kommer bli ett problem.
Mappen med bilderna som används till albumet för 2013 är 3GB stort. Då kan ni tänka er hur tungt det blivit att få till allt. Det har gått supertrögt och programmet har kraschat ex antal gånger. Jag vet inte om det enbart beror på datorn som får brist på arbetsminne eller om det är programvarans utformning. Det kanske är programmet som gör att datorn måste hålla alla bilderna i närminnet hela tiden. Hur som helst så har jag varit riktigt orolig för att jag inte skulle kunna få klart det.

Nu med facit i hand och albumen på tryck har jag bestämt mig för att testa en annan leverantör och en annan programvara. Så nu undrar jag om någon av er brukar skapa egna fotoalbum på nätet?
Om ja, vart beställer ni dem och vad tycker ni? (pris, kvalité, användarvänlighet, programvara)

Jag har testat ett flertal olika företag tidigare bara för att se hur programvaran fungerar, men jag har aldrig varit riktigt nöjd. Jag vill ha stor frihet att göra vad jag vill. Inga större begränsningar får finnas. Jag vill kunna skapa på egen hand. Flytta bilder, snurra, vända, vrida, ändra form, ramar, bakgrundbilder, text, typsnitt etc etc. Med tanke på vad det kostar att trycka albumen ska det kännas 100% rätt. Detta är en hobby, inte bara en quick fix.

Fördelarna med TicTac Photo är: Lätt att använda, stor rörelsefrihet i utformning, snygga, okej pris, bra kvalité, snabb support.
Nackdelarna: Har inte kommit uppdateringar på bakgrundmallar på 2 år (synd), man kan inte beställa flera olika album i en order (måste lägga separata), osäker om programvaran är orsaken till mina problem vid hantering av många stora bildfiler, dyr frakt, engelsktalande support.

I det stora hela är jag supernöjd med TicTac Photo. Jag skulle lätt kunna rekommendera dem, men sett till mitt behov är jag villig att testa annat. Ge mig förslag :)

7 kommentarer:

  1. Jag har beställt från fuji direkt flera gånger. Laddar hem deras program och sen gör man boken efterhand. Har varit jättenöjd med dom! Lite dyrt, men inte dyrare än någon annan stans.
    Lycka till!
    Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har testat dem en gång för 5 år sen, men minns inte riktigt vad jag tyckte. Kanske får kolla igen. Har fått tips om Myphotobook.se också, men har inte hunnit kolla upp dem än.

      Radera
  2. Jag har använt fuji och önskefoto, tyvärr ar jag lite stressad när jag gjorde båda så jag har inte utforskat möjligheterna med fria tyglar så mycket.
    Men har för mig att jag båda gångerna gett böckerna till Marcus o Emma, ett album på Nea o ett till Emma på Emma nu när hon fyllde år. Där kan du se hur dom blev o kvaliteten.
    Men funderade oxå på att kika lite på andra eller grotta ner mig i dessa lite djupare, har bara inte tagit mig tiden. Kanske skulle kolla i den du använder dig utav :)
    tänkte på de, när du tagit bildena, i vilket format laddar du upp dom? tänker om du kan göra dom mindre i storleken så alla kanske blir mindre än 3 GB till slut... :)
    Riktigt fint album förresten! Du är duktig!! :)
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder bilderna direkt från originalet. Laddar inte upp dem eller nåt sånt utan använder dem direkt från datorn. Det är smidigt, men jag lägger alltid kopior på de använda bilderna i en egen mapp eftersom de inte kan flyttas eller namnändras. (då försvinner kopplingen mellan albumet och fotot och det blir ett rött kryss) Skulle jag göra om storleken på alla bilder jag använder skulle det bara ta massa tid. Jag vill helst slippa det...

      Radera
    2. Okidokie, de tar sin lilla tid att göra om dom, ha ni en systemkamera så dubbelkolla om ni tar bilderna i JPEG och inte i NEF för då blir dom mycket mindre i storlek.

      Radera
  3. Vi har använt fuji direkt och önskefoto. Sist var det önskefoto och jag slet mitt hår i deras nya program tills jag fick kläm på det och då var möjligheterna stora.
    Tyvärr har jag inte hunnit börja på Adélas album ännu så jag ligger 5 år back....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha. Skoj, då har du lite att bita i ;)
      Många som pratar om Fuji Direkt. Ska kolla upp deras programvara igen. Minns ju som sagt inte hur deras var. 5 år sedan jag använde det.

      Radera