måndag 6 januari 2014

Lantbröd

 
Jag testade nya assistenten idag och det gick som en dans. Enkelt och smidigt. Till och med lätt att diska och det är ett stort PLUS.

Provade göra lantbröd. De blev riktigt mjuka och saftiga. Superenkla. Om ni vill testa kommer receptet här:

25g jäst
5dl vatten (37 grader / fingervarmt)
25 g rumstempererat margarin
1,5 tsk salt
2 msk ljus (bröd) sirap
ca 14 dl ljust Lantbrödsmjöl
 
Smula jästen i en degskål. Tillsätt ljummet vatten och rör ut jästen. Klicka i matfettet.
Mät upp mjölet utan att det blir packat. Tillsätt alla ingredienser men spara lite av mjölet till utbakning.
Arbeta degen kraftigt. Ca 4 min med maskin eller 8 min för hand. Låt jäsa under bakduk i ca 40 min.
Knåda degen smidig på mjölat bakbord. Dela degen i två delar och forma dem till släta limpor eller runda bullar.
Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper under. Skåra dem med en vass kniv. Låt jäsa ytterligare 40 min. Sätt ugnen på 200 grader.
Grädda i mitten av ugnen i 25-30 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar