söndag 13 oktober 2013

Änglaloppet

Idag gick Änglaloppet av stapeln ute i Rosenholm. En hel del folk hade samlats för att springa en runda i skogen. Det gick att välja 3km, 6,5km eller milen. det fanns både malma och unga deltagare, tränade och otränade, män och kvinnor... Alla i sportiga träningskläder i diverse olika färger. Själv stod jag på en stabil åskådarplats.
Jag och Jacob var där för att heja fram Tommy, Tina och Jimmy. Gänget gick ut hårt på 6,5km-rundan och presterade bra även om den grabbiga halvan tyckte det var motigt idag.

Under eftermiddagen fick jag lite dåligt samvete för att jag dagligen myglar undan alla möjligheter till träning. Så på med kläderna, igång med Wimp och Endomondo och sedan bar det av. Gick bättre än väntat i det stora hela. Blev bar en 3-kilometers runda idag. Är ju som sagt totalt otränad och har inte sprungit många gånger de senaste 4 månaderna. Tror jag skulle vilja avrunda dagens löparpass så här:

Mentalitet: Bra          Kondition: Ok          Styrka: Svag

Jag kunde driva på mig själv ganska bra idag även om tempot var lägre än innan sommaren. Jag kände inte att det var allt för jobbigt. Eller ja, det kanske är en definitionssak. Det var ju jobbigt, men det var inte så att tungan hängde i marken och benen kändes som en 90-årings.
Däremot har jag tappat så himla mycket styrka. Det märks när man springer. Som tränad tänker man inte på vilka muskler man faktiskt använder när man springer. När man däremot är otränad blir det väldigt påtagligt. Ryggmusklerna och musklerna precis under vaden var mina motståndare idag.
Fick bli både magövningar, armhävningar, telemark och ryggträning när jag kom hem. Får se om jag kan hålla uppe träningen denna gång. Har misslyckats ordentligt de senaste veckorna. I morgon blir det i alla fall squash. Det missar jag inte :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar