tisdag 15 oktober 2013

Inte nyckelbenet igen :(

När Jacob var 2 år bröt han nyckelbenet. (Läs här) En mindre rolig historia som idag är ett minne blott.
Igår var dock olyckan framme igen. Han ramlade ner från soffan och landade riktigt illa. Höger axel kom först i golvet och därefter hela vikten på den.
Han har haft väldigt ont och vill inte använda armen. Han kan röra den, men är begränsad. Kanske mest mentalt. Svårt att säga. Först trodde jag att det var axeln som fick stryk, men ikväll när jag bad honom peka exakt där det gör ont pekar han på nyckelbenet. Jag både ser och känner att där är en knöl och det är lätt rosa. Exakt där han bröt det för 3 år sedan! :(
Kan han ha brutit det igen? Eller fått en spricka? Eller varför svullnar det upp på samma vis som förra gången? Kan man få röntgat nyckelbenet utan att det blir en hel vetenskap inom vården? Måste man gå via Vårdcentralen då?
Många frågor blir det...
Förra gången han bröt det så skrek han hela tiden och kunde inte röra sig en millimeter utan att ha ont. Då var benet helt av. Han är ju inte alls på den nivån nu. Kanske även har med åldern att göra. Han har ont, men är okej för övrigt. Han har varit på dagis och han är glad, men jag ser ju att nåt har hänt och jag ser ju att han har ont. Han håller armen rak och intill kroppen hela tiden. Frågan är om han fått en spricka eller om han bara fått en rejäl smäll som hans "gamla skada" reagerat på. Små barns ben är ju extremt mjuka. 
Får ringa och rådfråga i morgon om det ser lika dant ut som idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar