tisdag 8 februari 2011

Det där med reflexer..

Visst är det underligt att det krävs ett körkort för att förstå att alla "idioter" som inte syns leker med livet. Ja, låter hårt, men visst var man lite utav en idiot som inte fattade det tidigare. "Töntigt med reflexer" eller "Jag syns...och dessutom går jag ju på trottoaren". Det e lugnt... HA! Jag ska säga det att sedan den dag jag tog körkort för sisådär 8-9 år sedan har jag svurit över hundratals mörkklädda gångtrafikanter som INTE syns. Det är ju jag som kommer köra över dem! Ego! Ta på reflexen...

Ska berätta en rolig, men allvarlig, händelse från när vi körde hem från Sälen för någon vecka sedan. Det var efter skymning. Ja det var rent ut sagt bäcksvart. Vi var någonstans på sträckan mellan mörk skog/landsväg och Karlskrona, 70 eller 90-väg - minns inte. Det ligger ett och annat hus, men i det stora hela var det bara en helt vanlig tråkig väg. Jag låg nog lite över hastighet, stabil körning och klockan var runt 17.
I ett vips fastnar mina ögon på något i väggrenen en bit fram. Jag upptäcker henne ganska sent, men ändå i god tid för att ta avstånd. Jag svär över avsaknaden av reflex och tycker det är hennes fel att jag hunnit få ökad puls. Denna livrädda kvinna delar dock inte min bild av situationen. Hennes historia går mer åt det här hållet:
"...en galning kommer körandes rakt mot mig! Jag stod redan med ena benet uppe i snövallen beredd att kasta mig i diket, men fick snabbt upp det andra benet med. (Hon stod med benen flätade som om hon skulle kissa på sig) Mina ögon blängde gärnet och hade jag vågat hade jag visat fingret..."

Men seriöst! Medelålders kvinna i svarta kläder mitt ute på en landsväg! Vad förväntar hon sig? Att jag ska se henne på en kilometers avstånd och köra på andra väghalvan i god tid. Reflex heter det! Och för det andra så var jag inte ens i närheten av henne och såg henne så pass tidigt att jag hann ta avstånd. Det är inte jag som ska skämmas!

Inte nog med det. Det går max 5 minuter. Vi har precis passerat ett mindre samhälle bestående av 5 hus. Ingen gatubelysning. I vägkanten i motsatt körriktning ser jag något som blänker till. Fler idioter som vill offra sitt liv tänker jag. Nej, det är inte en person, det är två!! Och ett av dem är ett barn! Vafan... Seriöst. Föräldrar måste ta liiiite större ansvar. När jag närmar mig ser jag att de är fem!! Inte två. En förälder med 4 ungar! Två ungar har reflexer på kläderna men dessa barn går bakom henne så de syntes inte. Dessutom gick de på fel sida vägen... Det kan bara sluta illa alltså...

Så med detta inlägg vill jag bara säga att det inte alltid bara är bilisterna som kör som idioter. Du uppfattar det så då du går på vägen och känner dig hotad. Du syns inte! Skaffa körkort så lär du dig snabbt vad som syns och inte... Och se för f_n till att sätta reflexer på dina barn!

1 kommentar: