tisdag 1 februari 2011

Bästa spelare i Handbolls VM 2011?

Många var osäkra på om Sverige ens skulle klara kvalet. Bortskämdheten med medaljer i flertalet mästerskap sitter i sedan storhetstiden då allt bara handlade om Sverige och Sovjetunionen/Ryssland.
I generationsbytet tappade publiken gaisten och vips så kom den traditionella svenska negativa attityden fram. Tron på medalj försvann som en fis i rymden och helt plötsligt var handbollsfebern över. Nu nästan 10 år senare är vi tillbaka med ett yngre starkare lag och med två meriterade landslagstränare. Nu ska vi ta dem...
Ingen trodde på medalj i år. Ingen trodde ens på slutspel. Man måste alltid tro!! Sverige tog sig vidare och spelade tillsist om bronspengen. Tyvärr hamnade den i Spanien, men nu har vi visat att vi är på banan igen. Nu finns det inga hinder, bara att köra...

Efter årets VM tänkte jag utse de 3 bästa spelarna enligt eget tycke.

1) Johan Sjöstrand
Killen var nära att missa VM. Han slogs om den andra målvaktsplatsen tillsammans med Dan Beutler. Johan drog längsta stråt. I VM visade han var skåpet skulle stå och tog ett regält kliv framåt. Med självförtroendet byggde han upp en vägg längs mållinjen och presterade över förväntan. Han var ju trots allt bara andramålvakt. Räddningsprocent i VM 2011: 44%

2) Kim Ekdal Du Rietz
Bara 21år, tar för sig som om han äger planen och spelat i landslaget hela livet. Bra skott och räds inte motståndaren. Plats 2 ger jag honom då han har kapacitet att lyfta hela laget när det gäller som mest. Han gör avgörande mål i krissituationer och har en positiv inställning.

3) Oscar Carlén
Vad skulle vi göra utan denna vänsterhänta 22åring? Vem skjuter som honom och har kapacitet att lyfta laget när det behövs. Större vinnarskalle och fighter får man leta efter. Grymt skott och viktig spelare för lagets helhet.

Jag visste inte riktigt om jag skulle peta in Jonas Källman på någon av ovan placeringar. Jag valde tillsist att framhäva den yngre trion som jag faktiskt anser var tre stora stöttepelare som Sverige inte klarat sig utan.

Vem tyckte ni var svenska landslagets bästa spelare?

1 kommentar:

  1. Jag håller definitivt med dig! Jag säger bara Sjöstrand! ;)

    SvaraRadera